Nihil impossibile est' -- "Inget är omöjligt"

Igår sprang jag mitt första lopp!

Stadsloppet i Östhammar gick av stapeln, och firade 70 år. Löprundan är på 6.2 km, och det var väldigt mycket folk! Över 500 deltagare, så det var en rätt så god uppslutning tycker jag.

Själv sprang jag via lag ifrån mitt jobb. Det gick riktigt bra för oss, och i laglöpningen så kom faktist ettan och tvåan från oss! I övrigt kan jag nämna att segraren från långa loppet (två varv, på 12 km) sprang på 40 minuter! Helt makalöst.

Jag hamnade på plats nr 52. Helt nöjd med det dock! Det var ca 260 lagdeltagare totalt. Så min placering är helt ok anser jag. Är inte direkt så intresserad utav vilken placering jag fick igentligen. Det får vara med som kul kuriosa. Det som är mer intressant är min tid anser jag. Eftersom den enda jag tävlade emot var mig själv. Även om jag måste erkänna att man rycks med lite utav stämningen, och att folk springer framför en. Tempot jag höll hela rundan, har jag nog aldrig hållit i hela mitt liv förr när jag varit ute och sprungit.

Nåväl. Mitt primära mål var att springa på minst 40 minuter, och springa hela vägen runt, och inte stanna upp och gå ens en meter.

Jag klarade av att inte stanna en sekund, så det i sig var en stor seger. Kändes dock ungefär halvvägs som jag verkligen ville ge upp. Jag var helt slut, efter att ha sprungit för fort i början, vilket jag sa till mig själv att jag inte skulle göra! Lyckades dessutom skicka upp min mugg med vatten från vätskekontrollen rakt in i ansiktet, vilket medförde att större delen av mitt vaten intogs genom näsan. Mindre behagligt, men det såg nog rätt kul ut! Jag lyckades även spurta upp för mördarbacken som jag visste skulle vara med. Ca 5.5 km in i loppet så kom den.. Jag vet inte vad jag tänkte riktigt. Jag tänkte nog inte alls. Jag såg backen, och sen gav jag allt jag hade. Jag har nog aldrig sprungit så fort uppför en backe förr! Brant var den också. Det är intressant att se hur mycket mer energi och kraft man faktiskt har, jämfört med vad man tror.

Nåväl. Jag srang som en kanonkula uppför backen med många glada tillrop från dom förskräckta åskådarna. Ingen räknade nog med att någon skulle springa som om dom precis hade startat loppet på slutet i den värsta backen på hela rundan :-)

Nog med skryt nu hehe.. Upploppet blev det också en spurt. Gick segt fram till målgången efter den där rusningen i uppförsbacken. Var osäker om jag skulle orka spurta dom sista 100 m som jag hade tänkt. Men det gick bra! Jag låg sist i klungan när jag började spurta, och kom in som andra man i den klungan. Men sen var jag helt slut!

Sluttiden landade på 29:30 minuter. Så jag är väldigt nöjd!

Nu är mitt mål att landa på under 29 minuter nästa år. Vi får se hur det går med det. Kommer nog träna löpning lite mer regelbundet fram tills dess. Nu har det blivit sporadiska turer ett tag här. En gång i veckan ibland, och två eller tre en annan vecka. Någon vecka då jag inte sprungit alls.. Måste få mer struktur på min löpträning. Två dagar i veckan SKA jag springa har jag bestämt mig för. Inga ursäkter! :-)

Nu ska jag göra mig redo snart, och åka till Uppsala och träna parkour också. Kommer bli grymt trevligt. Känner mig stark och pigg i kroppen. Så det blir nog kanon.

Ha det bra, och må väl!

Pisces natare oportet -- "Fiskar måste simma"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0