Uppsala

Nu är jag mör!

Idag blev en lååång och fullspäckad dag!

Började med att kliva upp vid 06:00 imorse då Heira vaknad pigg och glad. Fast då var klockan 07:00 insåg jag tack vare sommartiden..

Sen blev det att slänga i sig en rejäl frukost bestående av te, juice, skivad banan och fiberberikad havregrynsgröt med mjölk och så två mackor (osötat lantbröd (morotsbröd)), med ost på. Mättade bra, och är ungefär det jag brukar äta varje morgon. Mackorna är det som varierar. Oftast tar jag bara en, om jag tar någon alls.

Sen blev det att promenera till bussen vid halv tio snåret när Jenny kom hem efter sin övernattning hos en vän.
Kom till Uppsala till 11:00, och njöt av solen och den friska luften, även om det blåste lite, och inte var direkt varmt. Träningen börjar först 12 på söndagar, så jag tog det lugnt, och promenerade i långsam behaglig takt, eftersom det tar bara ungefär 20 minuter att gå till gymnastikhallen. På vägen dit passade jag på att utnyttja min mentala frihet när det gäller rörelse. Fyrisån rinner genom Uppsala, och det finns massor med små broar längs den. En är en röd bro, som vi ofta brukar klättra/gå på eftersom den är så tacksam att göra det på. Stort halvcirkelformat "räcke" på sidorna, som har en stor yta, som gör att man kan gå upp längs den, och ner på andra sidan.. Så jag gick upp till toppen, och ställde mig där och njöt av solen en stund. Sen ner, och vidare längs ån. Insåg när jag kom till nästa bro, att jag måste följa ån till gymnastikhallen på andra sidan. Så när jag skulle gå över den bron, så tänkte jag att hmm, här kan jag också klättra upp och gå uppe på (lite svårare att komma upp, men ändå lätt). Tänkte för mig själv att ja, men gör det då! Finns inget som hindrar mig? :)

Sagt och gort. Klättrade upp på bron, och gick längs ena sidan med det glittrande vattnet under mig en fem meter nedanför eller så. Stannade mitt på, och vände mig mot solen och bara stog och njöt en stund.

Det är det här jag älskar med parkour. Det har öppnat mina ögon för så enkla ting, som ger så mycket frihet! Jag är inte rädd för att vara "konstig" och sticka ut från det normala.. Det är en härlig känsla att utmana arkitekturen. Varför ska jag gå där, när jag kan gå här? Fick en hel del konstiga blickar från söndagsflanörer när jag klättrade ner från bron och fortsatte min lilla vandring längs ån. Kände mig på ett väldigt totalt lyckligt humör. Tror det beror på att jag var där och då. I stunden.

Njöt även av att klättra upp i ett träds tjocka gren som låg ut över ån, och la mig mot trädgrenen, njöt av ett äpple och lyssnade på fåglarna som sjöng för mig, medans jag blickade upp på himlen genom grenverket. Underbart!

Dagens gymnastikträning blev väldigt skoj, och ganska fri. Våra ordinare ledare var på utbildning, så vi hade en vikarierande ledare, som ledde en gemensam uppvärmning och stretching. Sen gjorde vi stationer att träna serier och hopp på. Väldigt kul att få fokusera på enbart volter nästan en hel träning. Dom gånger jag tagit mig iväg till gymnastikträningen tidigare har det varit mest fokus på fys. Har inget emot det dock! Gillar nästan det mer.. Men det var kul just idag att få träna så fritt, på det man kände att man vill göra. Tränade på sideflip, rondat bakåtvolt, rondat flickis, stillastående flickis. Framåtvolt med halvskruv (börjar ta sig riktigt bra nu faktiskt). Samt en del annat kul. Gainer gjorde jag några gånger också.

Provade dock inte allt jag hade föreställt mig att jag skulle göra, utan fokuserade mer på grunder vilket kändes väldigt skönt! Händer lätt att man vill så mycket som är svårt. När man egentligen får ut mer av att fokusera på grunderna så dom sitter perfekt innan man ger sig på det svårare. Jag har inte bråttom att lära mig något specifikt. Jag har hela livet på mig, och det känns faktiskt inte så viktigt längre att klara av specifika rörelser. Jag är glad att jag kan det jag kan, och ser fram emot att lära mig det jag kommer lära mig. Allt får ta sin tid, och är det något jag aldrig kommer lära mig, så gör det mig ingenting. Jag är lycklig, och det är allt som är viktigt! :)

Julius våran tränare kom förbi på slutet, och gav mig några väldigt bra råd för framåtvolten med halvskruv, och handvolt. Kände att jag gjorde ett enormt framsteg på handvolten. Fick mycket hjälp också av en gymnast som är från Frankrike som är i Uppsala och pluggar just nu. Gav mig mycket bra tips på rondat salto (bakåtvolt), och sträckt (rak kropp) framåtvolt. Var kul och känner att jag gör framsteg även om det tar sin lilla tid!

Sen vid halvtre, så rundade jag av träningen på gymnastiken, och promenerade till en närliggande skolgymnastiksal, där mina vänner i UPK hade en ledd träning som dom har varje söndag. Var grymt kul att få komma dit och träna lite med dom, hänga och träffa alla. Blir sällan man har tid och vilja att ge sig av hemifrån nuförtiden när våran familj växt med två nya medlemmar. Så när man väl träffar sina underbara vänner så är det härligt!

Vi lekte ungefär en timme inne i salen, tränade muscleups, och lite parkourtekniker, innan vi kom på att vi skulle gå ut. Inte så mycket snö nu längre i Uppsala, och det var ganska fint väder med sol och så, även om det var lite kallt i luften.

Vi begav oss till en annan skola som låg väldigt nära. Där var det ett perfekt tak för att träna wallruns upp på, sen hade dom en påbyggnad av ytterligare ett litet tak på taket så att säga. Så vi kunde vara uppe på taket, och träna wallruns, och climbups, drops med roll och massor med roliga saker. Sen hade dom en liten utbyggnad nedanför taket på taket om ni förstår hur jag menar! hehe.. Så vi tränade på att droppa på det högsta taket, ner på utbyggniaden till roll, och landa på det lägsta taket.. If that made sense? :D

Kul som tusan var det i vilket fall! Satte också min första utomhus wallflip på plan vägg uppe där på taket! Riktigt skoj, och läskigt! Har ju satt den massor med gånger på väggen i gympasalen, och utan mattor. Men det blir en annan grej mentalt när man är utomhus. Så det kändes skönt att jag gjorde den fyra gånger utan problem. Känner att rotationen är liite okontrollerad än, eftersom jag fortfarande tycker den är lite läskig. Men får jag träna på den mer, så kan jag förbättra min rotation och göra den snyggare. Kul med framsteg iaf!

Nu är jag ganska mör i hela kroppen, och ser fram emot att sova snart.. Har varit halvdöd sen jag kom hem, och Heira har varit helt vild (på ett glatt sätt), och vi har skrattat och haft kul hela kvällen.. Men hon har också varit övertrött, och inte gått att lägga.. Tillslut somnade hon på en kudde på golvet i vardagsrummet vid tio, och jag däckade på golvet bredvid henne. Nu ska jag dock hoppa in i duschen (ÄNTLIGEN!) och njuta av att massera min kropp med lite varmvatten, och sen krypa ner i sängen..

Imorgon blir det en tuff dag igen. Då ska jag försöka antingen löpa på morgonen, eller så går jag ner i gymmet. Sen leda parkourträning på eftermiddagen. Grymt kul att det börjat hitta dit folk som är 20+ nu! Börjar bli ganska många vuxna. Så man kan köra lite annant temp på fysen.

Insåg här på kvällen för övrigt att jag levt på min frukost, frukt och en burk med keso (500g) på hela dagen. Samt två mackor när jag kom hem. Massor med vatten, och en hel del juice (brämhults färskpressade. Mmhmmm!) Känner mig hur mätt och nöjd som helst. Fruit rocks! :)

Lämnar er med citat från "Way of the peaceful warrior";

"There are no ordinary moments."

Kommentarer
Postat av: Thomas Olausson

Parkourutövare och liknande borde låta trycka upp tröjor med texten: "Jag är så här", alternativt "Jag förstår att du tittar" med en glad gubbe bitecknad. Ett glatt och avväpnande budskap som smittar från utövare till betraktare.

2011-04-01 @ 22:32:54
URL: http://vanligtvis.se
Postat av: Ronnie

Hehe, det var faktiskt en riktigt bra ide! :) Ima gonna do it! :)

2011-04-03 @ 08:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0