Run(ie) is back!

Var ett tag sen sist jag skrev här. Livet rullar dock på för fullt. Har inte skrivit p ga brist på tid, intresse och att jag helt enkelt under perioder inte ens tänkt på att jag har en blogg.

Har fortsatt hela sommaren med barfotalöpning. Blivit varierat antal gånger. En del veckor har jag sprungit varje dag (ca 6 km per gång), andra gånger har det blivit kanske 1 - 2 ggr per vecka.

Har blivit mer löpning än fys/parkour på ett tag nu p ga av min skadade handled. Har dock tränat en hel del benfys, och så mycket parkour jag kunnat, även om det varit i mindre skala än jag önskat. Men nu är jag back on track så att säga, och försöker balansera upp träningen.

Har hänt en hel del sen sist!

Har  bl a varit i London i år igen och tränat med pk-gen. Åkte med vänner från Uppsala parkour, och Stockholm's parkour gäng. Var grymt skoj, även om jag inte kunde göra allt jag ville p ga handleden. Vi var där en vecka och tränade massor båda själva, och med pk-gen. Träffade massor av trevliga människor, och besökte både nya och gamla spots. Var kul att träffa lite av london folket som man inte sett på ett år också. Ser verkligen fram emot nästa gång jag kommer till London, och är 100% ok! Nästa sommar funderar jag på att ta ADAPT om jag har pengar och tid. Har stöd från Jenny också vilket känns som a och o så att säga, om man ska åka till England en vecka. Känns otroligt skönt att hon stöttar mig och finns där för mig så mycket när jag tränar och reser iväg för att träna så mycket som jag gör. Älskar dig Jenny! ;)

När det gäller löpningen, så har jag även testat att springa en lång distans som jag inte provat förr. Längsta jag sprungit tidigare var ca 2.2 mil. Denna gång blev det 3.2 mil i ett svep (samma längd som lidingöloppet). Det gick över förväntan, och jag sprang på 3:10 ungefär. Ingen toppentid, men helt ok för ett första försök att springa över 2 mil. Dessutom var jag inte ute efter att springa mot tid. Var nöjd med att jag ens klarade av det! Sprang från södra gräsö (ö utanför kusten där jag bor), till norra änden. Espskär till Öskär. Härlig slinga som jag ska springa igen innan året är slut, och i vår ska jag testa sträckan barfota som träning till nästa års Stockholmsmaraton som jag tänkte försöka springa barfota eller i Vibram five finger.

Efter 2.5 mil började kramperna komma ha ha. Vader och lår krampade om vartannat dom sista 5 km. Så det var tufft! Men det gick. Konditionsmässigt var det aldrig några problem. Var mindre jobbigt än jag trodde på den fronten. Ska försöka mig på en längre distans barfota snart också innan jag ger mig på den där sträckan barfota.

Appropå barfota så sprang jag ett terrängspår vi har här i Öregrund barfota (gula spåret, 7.5 km + 2km dit och hem). Det gick väldigt lätt rent konditionsmässigt, men jädrar. Det var en helt ny upplevelse för fötterna. Rötter, vassa stenar och kottar överallt. Var en välsignelse när man kom tillbaka på asfalten på hemvägen den sista kilometern! Men det var mer hanterligt än jag var beredd på. Skulle igentligen springa på det fina eljuspåret, men jag tänkte, äsch. Jag provar! Fick dra på takten en hel del på slutet också, då det började bli mörkt ute. Ville inte bli ståendes mitt i skogen barfota i becksvart mörker. Men det gick bra, och jag han hem med solen ännu i horisonten ;)

När jag fyllde år i somras så fick jag en slackline också av mina kära sambo. Något jag varmt kan rekomendera! Väldigt kul att gå på, och bra för att träna upp balansen. Kul som tusan! ;)

På lördagen för en vecka sedan så hade vi Dan Edwardes, Annty Marais och Naomi Honey på besök i Uppsala för vårat girls gathering där (med mixad träning för killar och tjejer på söndagen).

Var en otroligt trevlig och lyckad helg trots att vädergudarna tyckte vi förtjänade en massa regn. 42 tjejer dök upp på vad som troligtvis är en av dom största tjejträningarna för parkour! Helt otroligt kul ;)

Här är en länk till en väldigt bra och läsvärd "writeup" som  en av deltagarna(Haley från Sthlm, eller ja, Nya Zeland egentligen) skrivit!

http://www.girlparkour.com/page4.htm - Väl värd att läsa!

Var otroligt kul att få spendera en hel del tid med Dan, Naomi och Annty och prata med dom. Otroligt trevliga människor att umgås med. Vill också passa på att säga ett STORT tack för all slit och allt arbete som mina underbara vänner i UPK lade ner på att få till det här evenemanget. Glad att jag fick ta del av det! Ni är helt otroliga! All cred till er! :)

Härligt att se hur pass långt Uppsala Parkour har kommit sen vi drog igång för ett och ett halvt år sedan! Började med 6 - 10 stycken i en gympahall på vårkanten, och nu är det 40 - 50 (?) aktiva deltagare, och vi har haft ett stort evenemang med över 100 personer och pk-gen från London här som instruktörer. Känns verkligen att det hänt mycket på kort tid! Kul!

Min träningar som jag leder här i Öregrund rullar på också, och deltagarantalet börjar öka igen efter sommaren, och lite äldre personer har börjat hitta dit, vilket är väldigt kul. Då man kan lägga träningen på en liten annan nivå med folk som är äldre, än om man tränar med 12 åringar. Har börjat öka på fysen lite nu när det är lite äldre med, så får dom yngre hänga med så gott det går, men jag försöker uppmana dom att inte göra mer än dom klarar av så dom övertränar sina muskler. Men dom är envisa och starka och hänger med rätt bra vilket är väldigt kul att se! Alla börjar bli väldigt duktiga också. Riktigt kul att se framstegen som alla gör!

Vi har hittat ett hus som vi hyr nu i grannstaden också. Känns riktigt skoj! Vi har dock inte flyttat in än, då vi ska rusta det först. Måla tak (klart!), tapetsera och måla väggar, samt lägga golv i sovrummet. Men vi hoppas vara klara denna vecka, och kan kanske börja flytta in nästa vecka. Vore grymt. Så kommer vi båda närmare våra jobb, och man kommer närmare Uppsala och Stockholm också. Samt så är det bättre bussförbindelser också. Så det känns bra. Stor gräsmatta också, så jag har plats med en studsmatta!

Ja, detta blev en kort summering (eller ja, blev en hel del text ändå) över min sommar och början på hösten.

Sen sist men förmodligen störst av hela årets alla händelser är att min dotter kommer bli storasyster runt 20 - 25 mars!

Vi var på ultraljud i förra vecka, och fick veta att den aktiva krabaten i Jennys mage är 14 veckor nu. Var helt otroligt att se det lilla livet röra på sina små armar, man såg hjärtat, och huvudet.. Så himla härlig känsla!

Så ja.. Det är mycket som händer just nu. Kommer försöka skriva lite oftare, men det får bli i den mån man hinner!

Imorgon bär det av tidigt till huset och måla, och sen hem på eftermiddagen och träna kanske. Får se!

Må väl!

/Ronnie snart 2-barns far.. Waow! :D


PS

Mina senaste Youtube alster också här nedan! :)









To be continued!

Kommentarer
Postat av: Noshorning

Hej. Riktigt grymma filmer och intressant blogg du har.



Jag har precis början med parkour och har också en träningsblogg: noshorning.se. Undrar om vi kunde länka till varandra?

2010-10-14 @ 09:41:15
URL: http://www.noshorning.se/
Postat av: Ronnie

Hej! och tack!



Har läst lite på din blogg då och då också faktiskt! Kul att du även snubblat in på min.



Har slängt upp en länk till din blogg nu, och du får gärna länka till min med ;)



Grattis til bronset förresten. Starkt jobbat!

Träna lugnt, och ha det bra!

2010-10-25 @ 00:10:08
URL: http://havagrim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0