Stadsloppet i Östhammar avverkat!

Sådär. Igår sprang jag min första tävling bafota! Även om jag inte hade några ambitioner än att ta mig runt så blev tävlingen över förväntan! Loppet i fråga är stadsloppet i Östhammar som är 6.3 km. Finns en variant där man springer två varv också, och kör då 12.6 km. Övervägde att springa långa loppet, men ville prova korta i år för att se hur det funkade barfota.

Jag joggade till tävlingsområdet och kände mig väldigt laddad, och fötterna kändes väldigt bra. Träffade en del folk, och fick lite kommentarer och konstiga blickar eftersom jag var den enda som var barfota. Tveksamt om så många av motionslöparna ens sett en person som inte kommer från Kenya springa barfota förut.

Men som sagt. Allt kändes bra. Så jag makade mig in i starten, och placerade mig ganska långt fram. Fick en galen tanke att; "Vafan. Jag kan nog tävla med toppen!". Varför inte liksom, och när starten drog igång, så drog jag iväg och kämpade mig fram till dom i täten. I efterhand inser jag att jag gick ut lite för hårt i början. Men det var en skönsla att glida förbi större delen av deltagarna barfota och höra deras förvånade tillrop bakom en "Men, han är ju barfota!". Haha..

Tuffaste partiet var faktiskt inte att springa på grusetapperna (vilket det var ganska många av, plus att vägarna var dåligt sopade). Utan det var slutspurten på löpbanan. Då fick jag faktiskt mitt första blodvite på foten sen jag började med barfotalöpning!

Nåväl. Hur gick det då kanske ni undrar. Jo, jag gick ut starkt i början som sagt. Kom sen till den långa grusetappen, och fick sänka tempot en del, och blev omsprungen av den del, men jag höll en ganska bra och jämn takt. På slutet spurtade ja t om om några stycken på löpbanan, och fick med mig ena personen jag skulle spurta om, och det blev en riktigt hård och jämn kamp till mållinjen, men han tog mig precis. Det var nog det som fick mina fötter att slitas sönder lite. Men i överlag klarade dom sig bra!

Tiden jag gick i mål på blev 25:46 på 6.3 km och jag är sjukt nöjd! Hade varit glad om jag klarade det på under halvtimmen, och sa mest på skoj till en del jag pratade med att jag siktade på 25 minuter. Min tid resulterade att jag fick plats 7 i herrklassen. Nöjd som tusan med tanke på att jag var barfota, och det var mitt första lopp. Sen kan det tilläggas att det var fler som var snabbare. Två tjejer b la i damklassen, plus att dom som sprang i lag deltog inte i själva tävlingen, och där var det ett par stycken som sprang snabbare än mig också. Totalt (eftersom alla springer samtidigt), var det kanske ca 20 st personer som gick i mål före mig. Men med tanke på att 544 sprang, och jag kom runt plats 20 totalt om man räknar med dom icke tävlande, så är jag sjukt nöjd och imponerad av mig egen insats!

I övrigt rullar träningen på, och jag har gått in hårt för löpträningen nu inför maran 28:e maj. Springer ca fyra ggr i veckan. Tre pass barfota, där jag kör mellan 6 - 10 km per gång. Sen en lång rund som jag lägger på 2 - 3 mil en gång i veckan med skor (mina minimalistiska feiyues springer jag i då). Sprang 3 mil i torsdags, och det gick väldigt bra. Förvånade mig själv på tiden jag sprang. 2:40! Sist jag sprang 3 mil, så tog det mig strax över 3 timmar! Så det är en otrolig förbättring. Så min förhoppning att springa på runt 4 timmar på marathon känns rimligt.

Parkourträningen kör jag på med så gott jag hinner också, och en hel del fys blir det med kroppsvikt, och lite vikträning också. Mest mest fokus på löpning just nu. Vill verkligen vara i form inför maran.

Nu ska jag gå ut och klippa ner äppelträden lite och fixa på gården. Både barnen sover samtidigt för en gångsskull, och Jenny är ute i stallet. Underbar söndag med sommarvärme och sol, även om jag ska jobba 18 - 06! Senare på dagen tänkte jag dra ut och träna parkour med folket som är med och tränar också innan jobbet.

Nu får fötterna vila från löpning till tisdag! Parkour och fys idag och imorgon, och löpning på tis, ons, tors. Sen tar jag långpasset på lördag kanske. Funderar på att köra 1.5 mil barfota då. Kanske 2 mil. Får se hur fötterna mår och kroppen känner ;)

Må väl och träna hårt!

Resultatlistan från loppet hittar ni här för övrigt:

Östhammars stadslopp

Kommentarer
Postat av: MIKKKIER

KOLLA PÅ MIN OCH MIN KOMPIS NÄR VI GÖR PARKOUR; VI E INTE DE BÄSTA MEN VI AWESOME!! http://www.youtube.com/watch?v=ysJ2zc4n5TQ

2011-05-11 @ 15:02:16
Postat av: noshorning

Grymt bra jobbat mannen.

2011-05-12 @ 16:53:54
URL: http://noshorning.blogplats.se/
Postat av: Ronnie

Tack!



Haha, "bra" parkour grabbar! Kul om inte annat! ;) Jag gillart! :D

2011-05-13 @ 22:33:47
Postat av: Nidoslin

Galet, det är sjukt bra gjort, inspirerande som tusan! :D

2011-05-21 @ 22:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0